Namibie vingerafdrukNamibië Blogserie Deel 2:

Dieren spotten in de kleurrijke Kalahari woestijn!

Een reis naar Namibië stond al heel lang op mijn wensenlijstje. Begin dit jaar raakten we in gesprek met vrienden over een gezamenlijke reis en al snel richtten onze plannen zich op dit prachtige Afrikaanse land. Na het uitstippelen van onze reisroute en het reserveren van accommodaties, stonden Bo, Chantal, Sander en ik uiteindelijk half september op Schiphol om aan onze geweldige reis te beginnen. Het was werkelijk één van de mooiste reizen die ik ooit heb gemaakt! Een reis waarin we iedere dag van de ene in de andere verbazing vielen en waar we zoveel mooie natuur en dieren gezien hebben.

Ik neem je graag mee op onze reis en deel onze ervaringen en tips in dit reisverslag over Namibië.
Deel 2 staat volledig in het teken van onze avonturen in de Kalahari woestijn.

Namibie Kalahari woestijn Morning Game Drive

De Kalahari woestijn

Vanuit Windhoek gingen we op weg richting de Kalahari woestijn. Een plek waar je de bewoonde wereld achter je laat en je terugtrekt in de ongerepte natuur. Het is een leuke stop na de hoofdstad en een mooi begin van een avontuur door Namibië. Veel mensen slaan dit deel van Namibië over, omdat hier geen groot wild te zien is, maar het gebied heeft juist veel moois te bieden!

De Kalahari woestijn beslaat een gebied van ongeveer 900.000 vierkante kilometer. Het is immens groot dus! De woestijn bevindt zich o.a. in delen van Namibië, Botswana (zie deze 3 op reis-aflevering) en Zuid-Afrika. Kenmerkend voor de Kalahari woestijn zijn de vele duinen, het roodkleurige zand en hier en daar de groene begroeiing.

Op weg naar de Kalahari woestijn

Vanuit Windhoek reden we in zo’n drie uur over een perfecte asfaltweg richting onze lodge midden in de Kalahari woestijn. Het landschap veranderde steeds, dus we keken onze ogen uit! Het laatste stuk van de poort tot aan de receptie van de Anib Kalahari Lodge reden we over het roodkleurige zand van de woestijn. De zon ging net onder en voor en naast onze auto verschenen dieren, zoals een gnoe, springbok en een schattig klein vosje. Wat een ontvangst!

Na het inchecken bij de lodge werden we naar onze accommodatie gebracht. Wat een geweldige plek is dit! We kregen een schattig huisje toegewezen dat uitkeek over een vlakte waar je de overblijfselen van een waterplas nog ziet. Door de droogte van het zomerseizoen was deze bijna volledig uitgedroogd en daardoor kwamen er helaas niet zoveel dieren op af. Toch zagen we soms hele groepen trekvogels neerstrijken en schoot er zo nu en dan een zwijntje voorbij.

De eerste avond aten we samen in het gezellige restaurant en schoven we daarna aan bij het haardvuur. Wat een heerlijk relaxte avond. We gingen niet te laat naar bed, want de volgende ochtend moesten we om 06:15 uur klaar staan voor een morning game drive. Met een jeep zouden we dan worden rondgereden door de woestijn op zoek naar de dieren die hier leven.

Namibie Kalahari woestijn Springbok

Zonsopgang in de Kalahari woestijn

Het was heel koud toen we om 06:15 uur klaar stonden om aan onze game drive te beginnen. Gelukkig had onze gids daar rekening mee gehouden en kregen we allemaal een lekkere warme deken. Het was ook nog donker toen we op pad gingen en in het licht van de jeep zagen we om ons heen al direct veel dieren verschijnen. Een hele groep zebra’s besloot voor ons over te steken en aan de andere kant ging er een struisvogel voorbij. Het was meteen al geslaagd!

We reden door het eindeloze landschap en zagen steeds meer van het bizar roodkleurige zand tevoorschijn komen. We reden door naar een van de vele duinen. Vanaf daar gingen we de zonsopgang aanschouwen. Helaas was het wat bewolkt, dus was de zon niet zo heel goed zichtbaar. Het uitzicht daarentegen was al meer dan de moeite waard! Ongelofelijk! Die kleuren, gecombineerd met de grassen en kleine boompjes, maakten dit een geweldig mooi plaatje. Het is lastig om over te brengen hoe mooi de kleuren en hoe weids de uitzichten waren, maar ik keek echt mijn ogen uit.

De Kalahari Morning Gamedrive

Nadat we een lekker bakje koffie of thee hadden gedronken, gingen we weer verder op pad. Al snel spotten we een groepje giraffen. Hoe tof! Deze leven hier niet in grote getalen, dus we waren super blij dat we deze mooie dieren zagen en ook nog eens van zo dichtbij. Ook zagen we onderweg nog meerdere gnoes, oryxen, struisvogels, stokstaartjes, bokken, vosjes, een uil en de gekke Namibische kippen. Wat ook opviel aan het landschap van de Kalahari woestijn zijn de grote acaciabomen die dienen als ‘Kalahari hotels’. In deze bomen maken wevers mega grote nesten waar ze soms wel met 400 vogels in wonen. Heel tof om te zien. Een tip: ga er nooit recht onder staan. Het kan namelijk zo zijn dat er een slang naar binnen is gekropen op zoek naar een maaltijd, en dat deze naar beneden valt. Brr, dat wil je niet meemaken 🙂 .

Het was een geweldige rit door deze semi-woestijn. Vooral de kleuren zijn mega indrukwekkend. En je bent hier echt alleen in de ongerepte natuur. Mensen zie je hier niet, je hebt de bewoonde wereld ver achter je gelaten. Een heerlijke plek om even tot rust te komen. Het is super leuk om met een gids op pad te gaan. Zij weten vaak waar ze de meeste kans hebben om dieren te spotten.

Relaxen in de woestijn

Die middag lunchten we op de veranda, met wederom een prachtig uitzicht over de omgeving. Onder het genot van een wijntje een goed gesprek voeren met dierbare vrienden, dat is toch wel waar ik enorm van kan genieten. Op het moment dat je even niets hoeft en je al je to-do-lijstjes hebt thuisgelaten, ontstaat er ruimte voor echte gesprekken en tijd en aandacht voor jezelf en elkaar.

’s Middags ploften we nog lekker even neer bij het zwembad en genoten we van het mooie weer. Daarna maakten we nog een kleine wandeling. Je kunt in het gebied gewoon rondwandelen en dat is super leuk. Je slingert wat langs de gaten in de grond van de stokstaartjes en blijft verbaasd staan als je iets hoort ritselen in de struiken naast je.

Namibie Kalahari woestijn Morning Game Drive

Dat was de Kalahari woestijn!

Ik vond de Kalahari woestijn een hele toffe stop en had het zeker niet willen missen. Je kunt hier op een soort mini-safari genieten van al het moois wat deze woestijn te bieden heeft. Het is een heerlijk stop om even bij te komen in the middle of nowhere en je steeds weer te laten verrassen door het prachtige landschap en de diertjes die soms overal vandaan lijken te komen.

De Kalahari woestijn staat bekend om haar prachtige duinen en het roodkleurige zand. Lees in dit reisverslag welke dieren wij hier hebben gespot!

Samenvatting van al mijn tips voor accommodaties, eetgelegenheden en bezienswaardigheden 🙂

Accommodatie

Eetgelegenheden

Na de Kalahari woestijn vervolgden we onze weg naar het Namib-Naukluft National Park, de plek waar we de Sossusvlei en de Deadvlei hebben bezocht. Maar we ontdekten hier nog meer prachtige plekken! Ben je nieuwsgierig? Lees hier dan mijn reisverslag over o.a. de Sossusvlei.

Wil je meer weten over een reis door Namibië? Bekijk dan deze landenpagina boordevol informatie, tips en de mooiste foto’s!

Nog meer inspiratie:

<script type="text/javascript">var bol_sitebar={"id":"bol_1539019067480", "baseUrl":"partner.bol.com","urlPrefix":"https://aai.bol.com/openapi/services/aai/","productId":"productid=9200000040006597","familyId":"","site_id":"52780","target":true,"rating":true,"price":true,"deliveryDescription":true,"button":false,"link_name":"Reishandboek%20Namibi%EB%20%26%20Botswana%2C%20Paul%20de%20Waard","link_subid":"","background_color":"#FFFFFF","text_color":"#CB0100","link_color":"#0000FF"};</script><script type="text/javascript" src="https://partner.bol.com/partner/static/js/aai/partnerProductlink.js" id="bol_1539019067480"></script>
<script type="text/javascript">var bol_sitebar={"id":"bol_1539019098616", "baseUrl":"partner.bol.com","urlPrefix":"https://aai.bol.com/openapi/services/aai/","productId":"productid=9200000009292857","familyId":"9200000009292857","site_id":"52780","target":true,"rating":true,"price":true,"deliveryDescription":true,"button":false,"link_name":"Lonely%20Planet%20Botswana%20%26%20Namibia%2C%20Lonely%20Planet","link_subid":"","background_color":"#FFFFFF","text_color":"#CB0100","link_color":"#0000FF"};</script><script type="text/javascript" src="https://partner.bol.com/partner/static/js/aai/partnerProductlink.js" id="bol_1539019098616"></script>
<script type="text/javascript">var bol_sitebar={"id":"bol_1539019137704", "baseUrl":"partner.bol.com","urlPrefix":"https://aai.bol.com/openapi/services/aai/","productId":"productid=9200000093447850","familyId":"","site_id":"52780","target":true,"rating":true,"price":true,"deliveryDescription":true,"button":false,"link_name":"Insight%20guides%20-%20Namibi%EB","link_subid":"","background_color":"#FFFFFF","text_color":"#CB0100","link_color":"#0000FF"};</script><script type="text/javascript" src="https://partner.bol.com/partner/static/js/aai/partnerProductlink.js" id="bol_1539019137704"></script>

Wil je op de hoogte blijven?

<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script><!-- [et_pb_line_break_holder] --><!-- Adv Liggend onderkant pagina --><!-- [et_pb_line_break_holder] --><ins class="adsbygoogle"<!-- [et_pb_line_break_holder] --> style="display:inline-block;width:728px;height:90px"<!-- [et_pb_line_break_holder] --> data-ad-client="ca-pub-5995437858520751"<!-- [et_pb_line_break_holder] --> data-ad-slot="9193661069"></ins><!-- [et_pb_line_break_holder] --><script><!-- [et_pb_line_break_holder] -->(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});<!-- [et_pb_line_break_holder] --></script>