Ik geloof dat er niet maar รฉรฉn manier is om succesvol te ondernemen, maar dat je op zoek mag gaan naar jouw manier. Er zijn natuurlijk een heleboel strategieรซn waar je gebruik van kunt maken, maar iedereen is uniek. Dus wat voor de รฉรฉn werkt, werkt voor de ander misschien wel helemaal niet. Ongeveer twee jaar geleden kwam Human Design in mijn leven, waardoor er bij mij zoveel puzzelstukjes op hun plek vielen. Ik ben met Human Design in aanraking gekomen door Hiske en zij heeft daar inmiddels zelf een hele business over opgebouwd: Alles over Human Design. Ik mocht Hiske interviewen over Human Design & Business en dan specifiek gericht op zichtbaarheid. Al haar tips vind je hieronder!
Wie ben je en wat doe je als ondernemer?
“Ik ben Hiske en ik ben nu iets langer dan 1,5 jaar bezig met mijn business in Human Design. Ik help mensen om dichterbij zichzelf te komen. Zoals jij al zei, niet alles werkt voor iedereen. Human Design geeft je inzichten in welke hoek je het mag zoeken om er achter te komen wat wรฉl werkt voor jou.
Ik kwam in aanraking met Human Design via mijn loondienst baan die ik toen had. Mijn baas destijds heeft mij daar echt in geรฏnitieerd. Het was al een paar keer op mijn pad gekomen, maar het pakte me nog niet echt. Op een gegeven moment ging zij mij wat verder uitleggen hoe het werkte en daar raakte ik enorm geรฏnspireerd van en ben ik er helemaal voor gegaan.
De grootste les die ik uit Human Design heb gehaald, is dat je mag doen wat je leuk vindt.
Mensen vroegen daarna ook steeds aan mij of ik ze er iets over kon vertellen en of ik een reading voor ze kon doen. Ze wilde eigenlijk via mij leren over Human Design. In eerste instantie was dat helemaal niet per se de bedoeling, maar het was ook een experiment voor mij. Ik ging er gewoon over vertellen en kreeg steeds meer aanvragen. En toen werd het een bedrijf, eigenlijk het hele typische van โvan je hobby een bedrijf makenโ.”
Wat was jouw grootste Starters Struggle toen jij begon met ondernemen?
“Human Design is niet mijn eerste bedrijf. Ik ben in 2019 begonnen met ondernemen. Mijn grootste struggle was dat ik mijn hele leven gezegd had dat een eigen bedrijf niets voor mij was.
Tijdens mijn opleiding hoorde ik om mij heen dat anderen al een eigen bedrijf hadden of dit graag zouden willen. Ik snapte niet wat daar de toegevoegde waarde van zou zijn. Het leek mij vooral veel werk. Ik had dus echt de overtuiging dat ik helemaal geen ondernemer ben. Ook had ik helemaal geen mensen in mijn omgeving die ondernemer waren.
Dat was wel mijn grootste struggle. Als je niet gelooft dat je een ondernemer bent dan ga je ook geen succesvolle business opzetten.”
Hoe ben je met deze struggles omgegaan?
“Ik ben opzoek gegaan naar gelijkgestemden. Zo ben ik ook bij jou in De Focus Club gekomen, om me te kunnen omringen met mensen die dezelfde dingen doormaken en dezelfde uitdagingen hebben. Dat vond ik erg fijn, want je gaat anders naar dingen kijken. Je gaat in oplossingen denken.
Mensen om je heen die geen ondernemer zijn zeggen misschien โdat is veel te veel werk, doe maar gewoon niet. Ga maar gewoon in loondienst, dat is makkelijkerโ. Dat motiveert natuurlijk niet.
Ik heb er heel veel aan gehad om mij te omringen met gelijkgestemden omdat iedereen eigenlijk dezelfde struggles heeft. Anderen konden mij daardoor in de goede richting duwen, dat steuntje in de rug konden zijn of ze konden even wat vragen beantwoorden.”
Voor wie helemaal nog niets weet over Human Design, kan je eens kort vertellen wat het is en wat je ermee kunt?
“Human Design is eigenlijk een systeem. Het is geen exacte waarheid, maar een systeem dat je kan helpen bepalen in welke richting jij mag kijken. Op het moment dat je wordt geboren, krijg je een soort energetische stempel mee. Iedereen is uniek en die stempel geeft aan hoe jij het beste met je energie kan omgaan.
Als je dat van jezelf weet, is dat zo bevrijdend omdat je dan veel beter kan zien wat wel en niet bij jou past.
Wanneer er bepaalde dingen in de samenleving van jou verwacht worden en jij voelt dat het niet voor jou werkt, dan heb je eigenlijk een soort tool die zegt โnee dat klopt, dat past niet bij jou en dat mag je loslatenโ.
Met Human Design geef ik eigenlijk inzicht in wat jij al lang wist over jezelf. Het helpt je om toestemming te geven dat jij inderdaad niet op die manier werkt en dat er een andere manier is die wel voor jou werkt.
Human Design helpt je in hoe je met je energie om kan gaan, maar ook hoe jij beslissingen mag maken. Sommige mensen kunnen heel snel een beslissing nemen, terwijl andere mensen daar juist tijd voor nodig hebben.
Reflectors hebben 28 dagen de tijd nodig om een beslissing te kunnen maken. Dat gaat tegen heel veel overtuigingen in die wij in deze samenleving hebben.”
Kan Human Design je vertellen waar je je business het beste in kunt starten?
“Ja en nee. Je kan best veel uit een chart halen om te kijken hoe je je business het beste in kunt richten, maar het vertelt je niet wat jij leuk vindt om te doen. Dat is echt de kern van alles, want als jij doet wat je leuk vindt, zit daar sowieso jouw kracht. Dan maakt het niet uit hoe jouw chart er verder uitziet.
Een manifestor bijvoorbeeld, is een type dat heel erg mag initiรซren en dat kan je in heel veel verschillende vakgebieden toepassen. Het gaat er meer om hoe je je energie richt en dat je doet wat je leuk vindt.”
Waar kan je het beste naar kijken in je chart voor informatie over Human Design & Business?
“Ik denk dat het het makkelijkste is om te beginnen bij je type. Je type geeft eigenlijk aan hoe jij met energie omgaat en hoe jouw energieveld werkt.
5 verschillende types:
- Manifestor: de initiator. Zij starten dingen. Ongeveer 10% van de samenleving is een manifestor.
- Generator: de bouwer. Dit zijn vaak mensen die heel goed zijn in รฉรฉn skill. Ik geef vaak als voorbeeld een stucadoor, dus echt รฉรฉn skill en daar heel goed in zijn. Dit is ongeveer 35% van de samenleving.
- Manifesting Generator: een combinatie van de manifestor en de generator. Zij schakelen wat sneller, dus doen vaak wat meer verschillende dingen door elkaar. De echte multitaskers. Dit is ook ongeveer 35% van de samenleving.
- Projector: de ziener. Zij kunnen heel goed in iemands aura of ziel kijken. Hij of zij kan ook heel goed zien wanneer iemand niet goed op zijn plek zit en hoe diegene dan beter ingezet kan worden. Dit gaat om ongeveer 20% van de samenleving.
- Reflector: de temperatuur sensor. Ongeveer 1-1.5% van de samenleving is een reflector. Zij pikken heel veel energie van anderen op en voelen heel goed aan waar het niet helemaal goed stroomt. Aan de reflector kun je zien hoe het met een groep mensen gaat.”
In het kader van zichtbaarheid, wat zijn aspecten uit je chart waar je op kunt letten?
“De basis van marketing is in mijn optiek dat je doet wat je leuk vindt. Van daaruit kun je doorbouwen. Wat goed werkt, is dat als je dat doet vanuit je strategie, dat het dan veel gemakkelijker gaat stromen.
- Manifestor: informeren. Informeer waar je mee bezig bent en houd je doelgroep op de hoogte van waar je aan werkt. Manifestors zijn heel goed in de deur dicht doen en aan het werk gaan, waardoor niemand weet waar je mee bezig bent. Zorg dus dat je informeert, zodat mensen alvast met je mee kunnen groeien.
- Generator: reageren. Daarvoor helpt het als je reacties krijgt vanuit je publiek, dus ga met je volgers in gesprek. Doe een Q&A zodat je weet wat er speelt, dan kun je vanuit daar weer reageren.
- Manifesting Generator: reageren. Een manifesting generator is in basis eigenlijk een generator, alleen dan een snelle. Zij kunnen sneller switchen en doen vaak meerdere dingen tegelijk. Een generator is heel goed in รฉรฉn ding, terwijl een manifesting generator het leuker vindt om meerdere dingen te doen. Voor je marketing moet je vooral gaan experimenteren. Vind je het fijn om alles gescheiden te doen? Of wil je het allemaal combineren?
- Projectors: wachten op de uitnodiging. Als je doet wat je leuk vindt, dan voelen mensen dat. Als je gaat delen vanuit je enthousiasme, dan gaan mensen daar vanzelf meer over vragen en word je dus uitgenodigd.”
Heb je tips per type voor wat je het beste kunt doen qua content maken?
“In principe kun je natuurlijk sowieso alles proberen, maar er zijn wel een paar guidelines per type:
- Voor Manifestors en Manifesting Generators is een podcast een heel goed kanaal. Deze mensen hebben namelijk hun keel gedefinieerd en die staat in contact met de rest van je chart of een groot stuk hiervan. Bij een podcast draag je die energie uit.
- Dat betekent niet dat je als Projector niet een podcast kunt maken, je kan het sowieso proberen. Het is vooral belangrijk dat je gaat voelen wat er voor jou makkelijk komt.
- Als Generator is je energie vaak heel goed van je gezicht af te lezen waardoor een video wellicht heel goed werkt. Mensen zien en voelen jouw energie op die manier beter dan bijvoorbeeld in een blog. Combineren kan natuurlijk ook en het belangrijkste is dat je een kanaal kiest dat goed voor je werkt en dat je zelf ook leuk vindt.”
Heb je nog een afsluitende tip voor de combinatie van Human Design & Business?
“Vraag gratis jouw chart op en kijk eens naar jouw type. Ga je er over inlezen en kijk wat je ermee kunt. Kan het jou helpen bij jouw manier van zichtbaarheid? Wat past bij jouw type en werkt dat ook voor jou?
Kijk ook goed naar jouw autoriteit, dus hoe jij beslissingen neemt. Op het moment dat jij een emotionele autoriteit hebt, geef jezelf dan ook de ruimte om beslissingen te nemen. Je hoeft niet direct iets te weten, voel even hoe dat voor jou is.
Als jij een sacrale of splenic autoriteit hebt, kijk dan of je dat kunt gaan inzetten om je beslissingen te nemen.
Ikzelf heb een sacrale autoriteit, dus ik zou heel goed op het moment zelf kunnen beslissen, maar ik ben ook heel snel beรฏnvloed door wat andere mensen van mij vinden. Dat weet ik en daar werk ik aan, maar ik neem dus wel even een momentje voor mijzelf voordat ik een beslissing neem.
Ga ook eens wat mensen volgen op social media, die hetzelfde type zijn als jij. Kijk hoe zij hun business hebben ingericht en of je daar inspiratie uit kunt halen.”
Waar kunnen we jou volgen?
“Je kunt mij volgen op Instagram of ga naar mijn website voor meer informatie over Human Design. Daar kan ik je helpen om wegwijs te worden in je eigen design. Ook geef ik 1-op-1 readings en een cursus voor generators of manifesting generators.”
Heb jij je wel eens verdiept in Human Design? Wat is jouw mooiste inzicht en hoe gebruik je Human Design voor jouw business?