Ecuador Vingerafdruk

• Ecuador Blogserie •

Deel 1: De start van een geweldige reis + Quito ontdekken

Een reis door Ecuador: het leek me zo gaaf, maar ik wist tegelijkertijd eigenlijk niet zo goed wat ik ervan kon verwachten. Het was mijn eerste kennismaking met Zuid-Amerika. Ecuador wordt ook wel ‘Zuid-Amerika in het klein’ genoemd door de verschillende landschappen zoals het Andesgebergte, het regenwoud en de prachtige kust. Genoeg fotogenieke plekken, dus dat zat wel goed! Sander en ik zouden gaan wandelen tussen de vulkanen in de Andes, hoogstwaarschijnlijk wegspringen voor de spinnen in de Amazone en de meest bijzondere dieren gaan ontdekken op de Galapagos-eilanden.

Het werd een reis vol nieuwe ontdekkingen, bijzondere gesprekken, prachtige natuurgebieden en bijzondere dieren. Een reis die me ook weer een heleboel mooie inzichten heeft opgeleverd. In deze 4-delige blogserie neem ik jullie graag mee op reis en deel ik mijn mooiste ervaringen.

Ready to go!

Op maandagochtend 2 oktober ging onze wekker om 04:15 uur. Het begin van onze reis! Met onze spullen reden we richting Schiphol waar we onszelf wakker probeerden te houden met een Starbucks koffietje. Toen het tijd was om te boarden, vertrokken we naar de gate en begonnen het een beetje te kriebelen in mijn buik. Yes! Het is tijd voor een nieuw avontuur 🙂 En wat was ik eraan toe zeg! Het waren super drukke weken geweest en ik was mezelf weer veel te vaak voorbij gerend. Wat had ik zin in 12 uur niets doen. De tijd vloog dan ook voorbij en voordat ik het wist, waren we geland in Quito, de hoofdstad van Ecuador. We verbleven in Casa Aliso Hotel Boutique, in een wijk net buiten het centrum van Quito. Wat een warm welkom. Het was een schattige casa met allemaal gezellige restaurantjes in de buurt en supervriendelijk en behulpzaam personeel. Het was inmiddels al avond, dus we zijn lekker wat gaan eten en vervolgens ons bed in gedoken, zodat we de volgende dag vol energie de stad konden gaan ontdekken!

TeleferiQo

We wilden zo veel mogelijk zien van deze grote hoofdstad. Ecuador Quito TeleferiQoOmdat het een uitgerekte stad is, hadden we een privé chauffeur geregeld die ons van plek naar plek reed en ondertussen de mooiste verhalen met ons deelde. De ontzettend vriendelijke Eddison stond ons al vroeg op te wachten om ons als eerste naar de beroemde kabelbaan te brengen: de TeleferiQo. Quito is een van de hoogstgelegen hoofdsteden ter wereld en ligt op 2.850 meter. Met de kabelbaan kun je stijgen naar zo’n 4.050 meter. Na ongeveer 15 minuten sta je boven en heb je een geweldig uitzicht over de stad, maar ook over de prachtige natuur eromheen. Wat een bijzondere belevenis om van zo hoog in alle rust te kunnen genieten van dit prachtige uitzicht! Je kunt boven nog een stukje verder wandelen voor andere spectaculaire uitzichten van de omliggende bergketens en vulkanen. Wat een heerlijk begin van de dag!

Midad del Mundo

Vervolgens reden we naar Midad del Mundo, oftewel het midden van de wereld. Deze denkbeeldige lijn (de evenaar) doorkruist Ecuador. In het verleden is de lijn van de evenaar bepaald en op die plek is een groot monument geplaatst. Ecuador Quito Mitad del Mundo IntinanPas toen de GPS werd uitgevonden, bleek dat bleek dat de evenaar zo’n 200 tot 300 meter verderop ligt. Oeps! De lijn ligt dus helemaal niet op de plek van dat monument! Rondom de echte evenaar is een museum gebouwd: Museo Intiñan. Op deze plek krijg je onder andere allerlei informatie over de geschiedenis en verschillende bevolkingsgroepen die Ecuador rijk is. Ook kun je hier leuke experimenten doen op de lijn van evenaar, zoals het laten balanceren van een ei op een spijker.

De oude stad

Na deze stop werd het hoog tijd om de stad eens te gaan verkennen! Ecuador Quito Basilica del Voto NacionalIk wilde vooral graag naar het oude gedeelte van de stad wat echt zijn charme heeft door alle oude koloniale bouwwerken. We begonnen bij de imposante neo-gotische Basílica del Voto Nacional. Met een hoogte van maar liefst 115 meter is dit een van de grootste gebouwen in de oude stad. De basiliek is prachtig om te zien! Je kunt de kerk ook van binnen bewonderen. Met een lift of de trap kun je naar boven. Wil je nog verder naar de bovenste kerktorens? Dan wacht er nog een behoorlijk spannende klimtocht op je!

Enge trappen, prachtig uitzicht!

Eerst beklim je binnen een steile trap, waarna er nog 2 trappen aan de buitenkant op je wachten. Brrr, absoluut NIET geschikt voor mensen met hoogtevrees! Daar heb ik gelukkig geen last van, maar deze klim vond ik ook echt ongelofelijk spannend. De trap is open, dus je kijkt naar beneden en je voelt de wind om je heen. Ik was heel blij dat ik boven was en (met knikkende knieën) kon genieten van het prachtige uitzicht. Maar ik was nog blijer dat ik uiteindelijk weer beneden was met mijn beide voeten op de grond. 😉

Om even bij te komen, zijn we naar Plaza Grande gelopen. Daar hebben we een drankje gedronken, genoten van de Ecuador Quito Plaza Grandemuziek en alle mensen om ons heen. Dit is echt het hart van de stad waar oud en jong samenkomt en even vertraagt. Het is een drukte van jewelste, maar een heerlijke plek om mensen te kijken. Net naast Plaza Grande vind je de exclusieve chocolaterie Pacari, waar je de meest lekkere chocoladerepen in de meest uiteenlopende smaken kunt proeven en kopen. Een walhalla voor de chocoladeliefhebber.

Nadat we weer waren bijgekomen, zijn we nog verder gaan lopen en hebben we nog stops gemaakt bij andere prachtige kerken, zoals Iglesia Compañía de Jesús, Iglesia de Santo Domingo en Iglesia San Francisco. Dit zijn stuk voor stuk prachtige bouwwerken en dus een bezoekje waard!

La Virgen de El Panecillo

Ecuador Quito La Virgen de El PanecilloDe eerste dag Quito was een goede start. Wat hebben we mooie dingen gezien! Maar ook voor onze tweede dag hadden we nog van alles op ons wensenlijstje staan. Vanuit zo’n beetje iedere plek in de stad zie je boven op een heuvel het grote beeld La Virgen de El Panecillo staan. Op ruim 3.016 meter staat het 200 meter hoge beeld van Maria, de heilige maagd, die over de stad waakt. Deze wilden we graag van dichtbij bekijken! We hielden een taxi aan en vroegen de taxichauffeur om ons naar het beeld te brengen. Er wordt afgeraden om de route naar de heuvel zelf omhoog te lopen. In het verleden hebben hier namelijk meerdere overvallen plaatsgevonden op toeristen. Inmiddels is de veiligheid erg verbeterd in de stad, maar het is natuurlijk altijd goed om alert te blijven. Het beeld is indrukwekkend groot en het uitzicht over de stad is echt geweldig! Vanaf de heuvel herkende ik veel kerken en gebouwen die we de dag daarvoor hadden bezocht.

Mercado Artisanal La Mariskal & Mercado Santa Clara

Ecuador Quito Mercado Artisanal La Mariskal Santa ClaraNa het bezoeken van al deze plekken, hadden we zin om te gaan shoppen en wat leuke souvenirs te scoren. De markt Mercado Artisanal La Mariskal is daar de perfecte plek voor! Het is een overdekte markt met allemaal kraampjes met dekens, beeldjes, kleding, chocolade en nog veel meer. Het is een leuke plek om even rond te slenteren en zo een goed beeld te krijgen van de alle mooie producten die in Ecuador worden gemaakt.

Het was tijd voor de lunch en we hadden wel zin om wat lokale gerechten te proberen. Dus bezochten we Mercado Santa Clara: een lokale markt. Ik was op zoek naar een vegetarisch gerecht, maar dat bleek vrij lastig te zijn. Ecuadoranen zijn dol op het eten van varkensvlees! Van het varken gebruiken ze dan ook echt alles, zelfs de huid! De huid frituren ze net zo lang tot het krokant wordt en dit eet je dan als een soort kroepoek. Sander heeft zich hieraan gewaagd en vond het heerlijk! Ik koos voor Locro de papa: een hele populaire soep, gemaakt van aardappels en kaas. Ook krijg je er vaak avocado en popcorn bij geserveerd. Het is een machtig gerecht, maar een van mijn favoriete gerechten uit Ecuador! Daarna hebben we nog wat lokale soorten fruit geprobeerd, zoals naranjilla en maracuya!

La Ronda

Ecuador Quito La RondaOns bezoek aan Quito hebben we afgesloten in een van de leukste straatjes van de stad: La RondaHier vind je veel restaurantjes, cafés, kunstgalerijen en winkeltjes. Wat een heerlijke sfeer en wat een leuke zaakjes vind je hier! Na wat leuke souvenirs geshopt te hebben, zijn we bij het restaurant Leña Quiteña op het dakterras gaan zitten. Wat een geweldig uitzicht heb je hier op La Virgen de El Panecillo. Met een cocktail en de lekkerste empañadas hebben we nog heerlijk een tijdje in het zonnetje genoten en maakten we ons klaar voor onze volgende stop: het Cotopaxi National Park. Wat een heerlijk begin van deze reis!

Wil je weten welke avonturen we in de Andes hebben beleefd en hoe het was om een van de hoogste actieve vulkanen ter wereld te beklimmen?

Mijn ervaringen van mijn rondreis door Ecuador. Deel 1: Quito. Met o.a. TelefériQo, Mitad del Mundo, La Virgen de El Panecillo en La Ronda. Lees meer!

Blijf Ontdek je bestemming dan volgen! Binnenkort komt deel 2 van deze blogserie online.

Wil je meer weten over een reis door Ecuador? Check dan de website van 27 vakantiedagen! Hier vind je meer informatie, tips en ervaringen over Ecuador en allerlei andere bijzondere bestemmingen.