Ecuador Vingerafdruk

• Ecuador Blogserie •

Deel 3: Het Amazone-avontuur

Een reis door Ecuador: het leek me zo gaaf, maar ik wist tegelijkertijd eigenlijk niet zo goed wat ik ervan kon verwachten. Het was mijn eerste kennismaking met Zuid-Amerika. Ecuador wordt ook wel ‘Zuid-Amerika in het klein’ genoemd door de verschillende landschappen zoals het Andesgebergte, de Amazone en de prachtige kust. Genoeg fotogenieke plekken, dus dat zat wel goed! Sander en ik zouden gaan wandelen tussen de vulkanen in de Andes, hoogstwaarschijnlijk wegspringen voor de spinnen in de Amazone en de meest bijzondere dieren gaan ontdekken op de Galapagos-eilanden.

Het werd een reis vol nieuwe ontdekkingen, bijzondere gesprekken, prachtige natuurgebieden en bijzondere dieren. Een reis die me ook weer een heleboel mooie inzichten heeft opgeleverd. In deze 4-delige blogserie neem ik jullie graag mee op reis en deel ik mijn mooiste ervaringen. Dit is het derde deel. Het eerste deel ‘De start van een geweldige reis + Quito ontdekken’ en het tweede deel ‘De Andes-beleving en beklimming van de Cotopaxi-vulkaan’ kun je hier lezen!

Baños

Na ons avontuur in de Andes, vertrekken we richting het zuiden, naar het stadje Baños. Deze stad staat ook wel bekend als ‘the gateway to the Amazon’. Dat is precies waar wij ook naar op weg zijn! Baños is een gezellige en toeristische stad. Wij zijn er precies tijdens een nationale feestdag, dus het is hier behoorlijk druk. Baños is zeer geliefd bij avonturiers. Het is namelijk een perfecte uitvalsbasis voor sportieve activiteiten, zoals mountainbiken, raften, canopying etc. Wil je het wat rustiger Ecuador - Banosaandoen? Breng dan een bezoek aan een van de thermaalbaden.

In de stad zelf kun je je hart ophalen bij de vele verschillende restaurantjes en souvernirshops. Baños is ook een goede plek om te gaan stappen; je vindt hier veel uitgaansgelegenheden en vooral de karaokebars zijn hier in trek! Houd er rekening mee dat veel bars en restaurants alleen in het weekend open zijn en dat er doordeweeks minder te doen is.

Ecuador - Banos - Cavia’s Avonds gaan we naar het Las Piscinas de la Virgen thermaalbad. Dit is een van de bekendste bronbaden, deels in de buitenlucht en met uitzicht op de mooie waterval. Ik zag het al helemaal voor me: heerlijk badderen in het warme water onder de sterrenhemel, midden in de natuur. Die droom viel al een beetje in duigen toen we de enorme rij bij de kassa zagen. Binnen spatte die droom volledig uit elkaar. Volgens mij was heel Ecuador naar dit bronbad gekomen! Overal waar ik keek zag ik gekleurde badmutsen. Er was niet eens plek om te badderen. Hmm, niet helemaal mijn idee van relaxen. Dus na ongeveer 10 minuten staan we weer buiten. Achteraf bleek dat het zo druk was door de feestdag. Normaal gesproken is het een stuk relaxter, dus wellicht heb jij meer geluk 😉

Casa del Arbol

Ecuador - Banos - Casa del Arbol - SwingDe volgende ochtend bellen we heel vroeg een taxi om ons naar Casa del Arbol te brengen. Het is een van de meest bekende attracties uit de omgeving. Je kunt hier schommelen boven de afgrond, tussen de bergen en wolken. Echt super gaaf! Maar niet zo geschikt voor mensen met hoogtevrees. Vriendlief bleef dus lekker met zijn voetjes op de grond en stond klaar met de fotocamera. Onze taxichauffeur gaf me wat zetjes en binnen no time vloog ik boven de afgrond. Zo lang ik niet nadacht over wat ik eigenlijk aan het doen was hoe ik vast zat (bijna niet dus 🙂 ) ging het goed. Echt een hele gave ervaring en een absolute must-do!

Ik raad je aan om vroeg in de ochtend te gaan. Ik heb veel mensen gesproken die ‘s middags of ‘s avonds in enorme rijen hebben moeten staan om even te kunnen schommelen of die helemaal niet eens de kans kregen. Bij ons was er bijna niemand zo vroeg en dus hadden we alle tijd die we wilden.

Na deze spannende stop, begeven we ons met onze bagage richting het busstation van Baños. Vanaf daar pakken we een bus naar Tena. Daar waar de Amazone begint. Woehoee.. Op naar het volgende avontuur! In ongeveer 4 uur rijden we in een geweldig comfortabele bus naar Tena. In de bus worden meerdere hele slechte Spaanse films afgespeeld, maar dat had ook wel weer wat!

Tena

Op het wat chaotische busstation van Tena worden we opgehaald door een chauffeur die ons met zijn 4×4 jeep nog een uur verder rijdt; steeds verder de Amazone in. Op een bepaald moment houdt de weg echt op en verplaatsen we ons met onze bagage in een kano. Deze brengt ons over de rivier dieper de jungle in.

Ecuador - Amazone - Tena - AapWat bijzonder mooi om zo door de Amazone te varen en de enorme rust te ervaren. Af en toe springt er een aapje van tak naar tak, maar verder is er helemaal niets. Onze lodge is echt geweldig! De hutjes waarin we slapen hebben geen ramen en geen elektriciteit; zo krijgen we de echte regenwoud-ervaring mee. Vooral met het geluid van de dieren die vooral ’s nachts actief zijn. Best een beetje spannend, want ik ben niet zo’n kleine beestjes-fan.

Bij de lodge is ook een gemeenschappelijk deel met een heerlijk kampvuur, een bar en een lange tafel waar we met z’n allen aan eten. Iedere maaltijd die we krijgen is lokaal. Het is echt heerlijk! De andere gasten zijn een Nederlands stel dat we al eerder in Quito hebben ontmoet en een Duits stel waarmee we in de Andes waren. We hebben heerlijk zitten borrelen ‘s avonds bij het vuur en in de hangmatten met uitzicht op de rivier. Wat een fijne plek!

Ja, en toen was het tijd om naar onze hutjes te gaan. Ik zal je het uitgebreide verhaal besparen, maar die gaasjes die als ramen dienen, hielden helaas niet alle dieren buiten. Sander werd aangevallen door een enorme hagedis die in zijn handdoek zat en ik werd verrast door een vet grote kakkerlak die in de douche verbleef. Wonder boven wonder, heb ik toch best prima geslapen.

Wandeling

De volgende ochtend beginnen we al vroeg aan een wandeling met gids door de omgeving van de lodge. Met onze kaplaarzen, lange mouwen, lange broek en bewapend met foto- en filmapparatuur gaan we op pad. Onze gids vertelt ons van alles over de bomen, planten en bloemen die hier groeien en welke werking ze hebben. Ongelofelijk! De natuur hier is gewoon Ecuador - Amazone - Tena - Booteen volwaardige apotheek! Ook de mega spinnen, visjes en apen komen voorbij. Ik vind het best een pittige wandeling, vooral door de enorm hoge vochtigheidsgraad. Na een flinke klim komen we boven bij een uitzichtpunt over de Amazone. Wauw! Dat was het wel waard.

We passeren een schooltje en vragen de leraar of we binnen mogen kijken om te zien waar de kinderen mee bezig zijn. Ze lezen boekjes, maken huiswerk of zijn heel lief met elkaar aan het spelen. Ze vinden het super leuk dat wij komen kijken en laten dolenthousiast zien wat ze daar allemaal hebben. En voor onze begrippen is dat niet zo veel, maar ze zijn zo blij. Geen ipads, geen digiborden, maar gewoon boekjes en een bord met krijttekeningen. Heerlijk om te zien!

AmaZOOnico

Na deze mooie wandeling komen we aan bij AmaZOOnico. Dit is een opvangcentrum voor veelal in beslag genomen dieren. Veel dieren zijn achtergelaten wanneer mensen ze niet meer als huisdier wilden hebben, bijvoorbeeld wanneer ze erachter kwamen dat de dieren te gevaarlijk waren om thuis te houden! (Goh…) We hebben echt hartverscheurende verhalen gehoord. Zo worden van de prachtige gekleurde tropische vogels de vleugels afgebroken, zodat ze thuis niet meer kunnen rondvliegen. Of worden er 10 vogels tegelijk in smalle kokers geplaatst en naar Europa vervoerd. Met een beetje geluk, overleeft 1 deze vreselijke tocht.

Het doel van het centrum is om de dieren te verzorgen en waar mogelijk weer uit te kunnen zetten in de wilde natuur. Wat een mooi werk voeren ze hier uit!

Kichwa-stam

Ecuador - Tena - Amazone - Kichwa stamTijdens ons verblijf in de Amazone hebben we ook een bezoek gebracht aan een Kichwa-stam. Deze stam woont met een hele familie in een houten huis in het regenwoud. Het is erg primitief, maar ze weten zich hier prima te redden. We hebben een Yuca-drankje gedronken, iets waar behoorlijk veel alcohol aan toegevoegd was. Ook hebben we met de blaaspijp mogen schieten op een stenen uil. Dit is manier waarop deze stam op dieren jaagt voor hun avondeten. Het was erg leuk om een kijkje te krijgen in hun leven. Vooral heel bijzonder omdat zij alles wat ze nodig hebben gewoon uit de natuur halen. Erg indrukwekkend!

Wauw, dit was weer een heel ander deel van Ecuador, maar wat gaaf om mee te maken. De prachtige natuur, de verschillende stammen die in de Amazone woont en de prachtige dieren. Ik heb genoten!
Van wat ons nu te wachten staat, gaat mijn hart heel snel kloppen. We gaan naar de Galapagos-eilanden! Yes!! Daarover volgende keer meer 🙂

Wil je weten hoe onze dagen op de Galapagos-eilanden eruit zagen en
welke dieren we daar hebben gespot
?

Blijf Ontdek je bestemming dan volgen! Binnenkort komt het laatste deel van deze blogserie online.

Mijn ervaringen van mijn rondreis door Ecuador. Deel 3: De Amazone. Met o.a. Baños, Tena, het verblijf in de Amazone, AmaZOOnico, de Kichwa-stam en meer. Lees het hier!
<a href="https://www.bloglovin.com/blog/19172775/?claim=yhjf6f8jaev">Follow my blog with Bloglovin</a>
<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script><!-- [et_pb_line_break_holder] --><!-- Adv Liggend onderkant pagina --><!-- [et_pb_line_break_holder] --><ins class="adsbygoogle"<!-- [et_pb_line_break_holder] --> style="display:inline-block;width:728px;height:90px"<!-- [et_pb_line_break_holder] --> data-ad-client="ca-pub-5995437858520751"<!-- [et_pb_line_break_holder] --> data-ad-slot="9193661069"></ins><!-- [et_pb_line_break_holder] --><script><!-- [et_pb_line_break_holder] -->(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});<!-- [et_pb_line_break_holder] --></script>